fredag 10. februar 2017

Tema

Romanen Et helt halvt år handler dypest sett om kjærlighet, å ha tro på seg selv og ikke minst aktiv dødshjelp. Boka skinner et helt nytt perspektiv på dette temaet etter min mening. Jeg har aldri tenkt på aktiv dødshjelp på denne måten. I Wills øyne vil han heller ta sitt eget liv på grunn av sykdommen, men også fordi han unner Lou å ha et fint og vakkert liv som den selvstendige kvinnen hun er. Det er et ganske sentralt tema som boka tar opp gjennom hele handlingen i forskjellige grader når det kommer frem. Kjærlighet er også et sentralt tema, og det selvfølgelig det som ender opp for Will og Lou. De utvikler et forhold som ikke bare hjelper hverandre, men også andre rundt dem. Det å alltid ha tro på seg selv vil jeg også si er viktig. Det Lou etter hvert utvikler, og fører over til Will. Lou utvikler dette tidligere enn Will fordi hun vil ikke gi opp på Will, og prøver alt hun kan for å hindre Will til å utføre aktiv dødshjelp.

Moyes ønsker spesielt å reflektere over forholdet mellom disse to menneskene når det kommer til temaet aktiv dødshjelp. Kjærligheten ovenfor disse to menneskene er sterkt, men aktiv dødshjelp ble valget til Will. Som sagt vil jeg si at det ligger kjærlighet i valget til Will også, han elsker henne og lar henne gå. Jeg tror Moyes vil at vi skal sitte med et nytt syn på aktiv dødshjelp, fordi det er i hvert fall sånn jeg føler det. Budskapet er sterkt, og hun får det veldig godt frem i boken.


Denne romanen kan absolutt være en kommentar til vår tid nå i 2017. I Nederland og Sveits er det lov med aktiv dødshjelp. Moyes skinner et nytt perspektiv på dette, og beskriver nå forholdet mellom to personer som ble forelsket. Det er med på å få folk til å få et nytt syn på dette, og for å få et innblikk i et forhold sånn som dette. Boka er skrevet for å gjøre inntrykk, og tro meg: Det gjorde den!
Bilderesultat for will traynor and louisa clark(Bilde fra filmen)
http://www.warnerbros.com/blogs/2016/06/01/women-behind-me-you

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar