fredag 10. februar 2017


Presentasjonen av romanen

Jeg valgte å lese romanen Et helt halvt år av Jojo Moyes. Forfatteren Jojo Moyes er en britisk journalist og romanforfatter. Hennes egentlige navn er Pauline Sara Jo Moyes Arthur. Hun er født 4 august 1969 i London. Jojo utdannet seg først som journalist og skrev i avisene til Sunday morning Post i Hongkong og senere i The Independent i London. Senere bestemte hun seg for at forfatteryrket var noe hun ville drive med. I 2002 debuterte hun med boka Sheltering Rain. Boka Me before you som kom ut i 2014 og som er oversatt på norsk til «et helt halvt år» lå på bestselger listen her i Norge. Den har blitt solgt i over 8 millioner eksemplarer til sammen i hele verden. Nå bor Jojo i London med sin mann Charles Arthur og de tre barna deres.

Boka har fått veldig mye god respons tilbake og har som sagt blitt solgt i 8 millioner eksemplarer, hele èn av de millioner har blitt solgt bare her i Norge. Gode tilbakemeldinger har et helt halvt år fått av for eksempel VG. De skriver at boka er «Rørende, morsom, medrivende g gripende- en sjarmklump av en Roman.» Boka har fått terningkast 5 av VG. Lies Schillinger fra New York Times skriver «Da jeg var ferdig med denne romanen, ønsket jeg ikke å anmelde den, jeg ønsket å lese den på nytt.» Bloggeren Hawre Aurora forteller i et borganlegg at hun anbefaler boka veldig og at den er verdt å lese. Hun rater boka 7/10.

Hovedtemaer i boka er først og fremst kjærlighet og forholdet mellom disse to menneskene Lou og Will. Jeg har ikke lest hele boka enda, men jeg vet allerede en del om hva som kommer til å skje på grunn av at jeg har sett filmen, mamma har lest boka og fortalt meg en del, og det er flere frampek som hinter til hva som skjer senere i boka.


http://www.jojomoyes.com/
http://www.jojomoyes.com/books/



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar